http://www.buybooks.ro/cultura-civica-ghidul-profesoru.html
http://www.buybooks.ro/culturacivicaghidulprofesoruluic.html
Scoala cu Clasele I-VIII nr. 22 ”Mircea Eliade ” Craiova
PROIECTAREA UNITĂŢILOR DE ÎNVĂŢARE
( 1 oră săptămânal )
SEMESTRUL I
Unitatea de învăţare: 1. Viaţa în societate
Nr ore alocate: 10
Detalieri de conţinut | Competente specifice | Activităţi de învăţare | Resurse | Evaluare (probe) | Nr. ore | Săptămâna |
1.1. Persoana: unicitatea şi demnitatea omului | ||||||
1.1.1. Unicitatea persoanei Demnitatea fiinţei umane Asemănări şi diferenţe între oameni | 1.1 3.1 5.2 | Explicarea înţelesului ter-menilor: persoană, perso-nalitate şi demnitatea per-soanei Analizarea şi discutarea conexiunilor dintre libertatea şi demnitatea umană | Declaraţia Universală a Drepturilor Omului Timp alocat: 1 oră | Observare sistema-tică | 2 | S1 S2 |
1.1.2 Rezolvarea conflictelor interindividuale în grup | 1.2 4.2 | Ex 1, 2, pag 13 – Manual cls VII –a Editura Humanitas | Lucrul pe grupe şi frontal Fişe de lucru Timp alocat: 1 oră | Probă orală. Temă de lucru în clasă | 1 | S3 |
1.2. Omul – fiinţă socială | ||||||
1.2.1. Grupurile: caracteristici, tipuri Atitudini şi relaţii inter-personale în grup . Individ şi grup Relaţii între grupuri. Tipuri de relaţii | 2.1 2.2 3.1 | Simulare Studiu de caz Jocuri de rol bazate pe empatie | Articole selectate din presa scrisă Timp alocat: 1 oră | Observare sistema-tică. Probă orală. | 1 | S4 |
1.2.2. Familia ca grup social | 1.1 2.1 5.1 | Alcătuirea unor liste de termeni pe o temă dată, termeni sinonimi, termeni antonimi Ex 1, 2, 4, 5 pag 23 – manual cls a VII-a | Lucrul individual M Delcea, A Maxim – Drepturile Omului – Drepturile mele, pag 39 la 45 Discuţii frontale Timp alocat: 1 oră | Temă de lucru pentru acasă Observare sistematică Probă orală | 1 | S5 |
1.2.3. Comunitatea locală. Raportul stat-comunitate locală | 4.1 5.2 | Explicarea înţelesului ter-menilor: descentralizare, autonomie locală | Discuţii frontale D Stefănescu, El Ne-delcu, V Morar – Cul-tură Civică Timp alocat: 1 oră | Observare sistema-tică Evaluare continuă | 1 | S6 |
1.2.4. Naţiunea. Cetăţenia. Drepturi şi îndatoriri cetăţeneşti | 1.1 5.1 | Exerciţii de completare a unor enunţuri lacunare, de continuarea unui text. Alcătuiţi o compunere pe tema: ”Spaţiul şi sufletul românesc” | Constituţia României Lucrul individual Discuţii frontale Texte din: L. Blaga-Spaţiul mioritic; M. Vulcănescu-Izvoa-re de filosofie C Radulescu-Motru- Sufletul neamului nos-tru Timp alocat: 1 oră | Probă scrisă Observare sistema-tică Evaluare continuă | 1 | S7 |
1.2.5. Comunitatea internaţiona-lă. Integrarea europeană | 1.1 4.1 | Ex 1 pag 28 – Manual cls VII-a Studiu privind protejarea mediului Compunere: „O lume fără frontiere” | Carta ONU Fişe cu organismele ONU Discuţii frontale Lucru individual Documente privind structurile europene Timp alocat: 1 oră | Observare sistema-tică Probă scrisă Evaluare continuă | 1 | S8 |
1.3. Drepturile omului | ||||||
1.3.1. Istoricul drepturilor omu-lui Drepturile omului - clasi-ficare | Comentarii asupra texte-lor istorice privind drep-turile omului aflate în manual | Lucrul pe grupe Texte din Codul lui Hammurabi, Legea romană a celor XII table, Magna Charta Timp alocat: 1 oră | Observare sistema-tică Evaluare continuă | 1 | S9 | |
Recapitulare | Simulare: „Ţara imaginară” Construirea unor strategii pentru organizarea ţării şi a unei liste cu cele mai importante drepturi şi responsabilităţi pentru locuitorii „Ţării imaginare” | Timp alocat: 1 oră Portofolii | Observare sistema-tică Temă de lucru în clasă Evaluare sumativă | 1 | S10 |
Unitatea de învăţare: 2. Sistemul politic în România
Nr ore alocate: 12
Detalieri de conţinut | Competente specifice | Activităţi de învăţare | Resurse | Evaluare (probe) | Nr. ore | săptămâna |
2.1. Statele moderne şi consti-tuţiile | ||||||
2.1.1. Exercitarea puterii în stat. Forme de guvernare şi regimuri politice: regimuri democratice, autoritare şi totalitare | 2.3 | Ex 1-2 pag 31 – Manual cls a VII- | Elevii vor lucra fron-tal pentru identificarea principalelor elemente constitutive ale statu-lui şi pentru preciza-rea conţinutului con-ceptului de stat Constituţia României Timp alocat: 1 oră | Observare sistema-tică | 1 | S11 |
2.1.2. Forme de guvernământ Regimuri politice democratice Regimuri politice auto-ritare şi totalitare 2.1.3. Statele moderne şi consti-tuţionalismul Constituţiile epocii mo-derne: exemple reprezentative | 2.3 | Completarea unor propoziţii cu termenii potriviţi: constituţie, constituţiona-lism, putere constituantă Ex 2-4 pag 33– Manual cls a VII-A | Manual Cultură Civică Timp alocat: 1 oră | Observare sistema-tică Probă orală Evaluare continuă | 1 1 | S12 S13 |
2.2. Constituţia României 2.2.1. Structura Con-stituţiei şi mecanismele constituţionale | 2.4 | Dezbatere privind principiile generale, drepturile, libertăţile şi îndatoririle funda-mentale Dezbatere privind modul de funcţionare, atribuţiile şi responsabilităţile autorităţilor publice, raporturile dintre acestea Inentificaţi sensul termenilor: stat naţio-nal, stat unitar, stat indivizibil, stat suveran şi independent, privilegiu, discriminare | Lucrul în grupe Constituţia României – broşură Timp alocat: 1 oră | Temă de lucru în clasă Probă orală | 2 | S14 S15 |
2.3. Instituţii şi practici democratice | ||||||
2.3.1. Statul democratic şi principiul separării puterilor | 2.5 | Comentaţi următorul text: “Conducerea statului nu se reazemă pe cei puţini ci pe cei mulţi” – Pericle Alcătuiţi o compunere în care să argu-mentaţi pe larg necesitatea separării pute-rilor în stat | Activitate frontală, Texte Elaborarea compunerii în mod individual, Timp alocat: 1 oră | Probă orală Temă de lucru în clasă | 1 | S16 |
Activitati de consolidare | 1.1 4.3 4.5 | Prezentarea portofoliilor. Sustinerea referatelor | Portofolii | Teste sumative | 1 | S17 S18 |
Autorităţile statului român: | ||||||
A. Autoritatea legislativă | ||||||
2.3.2.1.1. Atribuţiile parlamentului ( Lecţia 1 ) | 2.5 4.3 | Listarea atribuţiilor parlamentului | Constituţia României – broşură Activitate în grupuri mici Timp alocat: 1 oră | Probă orală, Temă de lucru în clasă | 1 | S19 |
2.3.2.1.2. Atribuţiile parlamentului ( Lecţia 2 ) | 2.5 4.3 | Comentarea caracteristicilor votului Realizarea unui dicţionar cu următorii termeni: autoritate, a ratifica, imunitate, referendum, legitimitate, legitim | Constituţia României – broşură Activitate în grupuri mici Timp alocat: 1 oră | Probă orală, Temă de lucru în clasă | 1 | S20 |
B. Executivul, Administra-ţia centrală şi locală | ||||||
2.3.2.4.Executivul. Guvernul | 2.5 4.3 | Să identifice atribuţiile executivului Să realizeze o compunere cu tema „Pro-gramul meu de guvernare | Constituţia României, Manualul, Activitate în perchi, Timp alocat: 1 oră | Probă orală, | 1 | S21 |
2.3.2.4.Executivul. - Administraţia centrală şi locală | 2.5 4.3 | Activitate în perechi, Fişe de lucru Timp alocat: 1 oră | Temă de lucru în clasă | 1 | S22 | |
C. Preşedintele Românei | ||||||
2.2.3.6. Preşedintele României ( Lecţia 1 ) | 2.5 | Să identifice atribuţiile preşedeţiei, Să compare preşedintele cu monarhul. Care sunt avantajele şi dezavantajele fiecărei funcţii? | Constituţia României , Activitate în perchi, Timp alocat: 1 oră | Probă orală, Temă de lucru în clasă Portretul unui preşedinte-eseu | 1 | S23 |
D. Autoritatea judecătorească | ||||||
2.2.3.8. Autoritatea jude-cătorească ( Lecţia 1 ) | 2.5 5.3 | Să realizeze o listă cu următorii termeni: judecător, avocat, procuratură şi inamovibilitate | Constituţia României Activitate pe perchi Timp alocat: 1 oră | Probă orală, Temă de lucru în clasă | 1 | S24 |
Unitatea de învăţare: 3. Raportul cetăţean-stat: puterea opiniei publice şi forţa individului
Nr ore alocate: 9
Detalieri de conţinut | Competente specifice | Activităţi de învăţare | Resurse | Evaluare (probe) | Nr ore | Săptămâna | ||
3.1. Mass-media şi opi-nia publică | ||||||||
3.1.1. Mass-media: defini-ţie, clasificări,funcţii | ||||||||
3.1.1.1. Massmedia: definiţie clasificări Funcţiile mass-media | 2.7 | Listarea principalelor modalităţi de informare, Precizarea conţinutului conceptului de mass media, Descrierea funcţiilor massmedia. | Articole selectate din presa scrisă, caricaturi şi imagini, casete audio şi video, activitate în grupuri mici Tmp alocat: 1 oră | Observare sistematică, Probă orală | 1 | S25 | ||
3.1.2. Opinia publică; ro-lul mediilor în formarea opiniei publice | ||||||||
3.1.2.1. Rolul mass-media în formarea opiniei publice | 2.7 | Compararea opiniei personale cu a ce-lorlalţi referitoare la anumite evenimen-te de presă, Precizarea conceptului de opinie publică, | Articole din ziar, creioane, marker, pentru analizarea unei pagini de ziar, activitate în grupuri Timp alocat: 1 oră | Temă de lu-cru în clasă | 1 | S26 | ||
3.1.2.2.Mass-media şi ma-nipularea informaţională Mediile şi forma-rea prejudecăţilor | 3.2 | Explicarea următorilor termeni: stereotip, prejudecată, discriminare, etc. Studiu de caz în legătură cu o situaţie de încălcare a libertăţii presei, Discutarea necesităţii ca presa să fie liberă şi responsabilă. | Activitate individuală Tmp alocat: 1 oră | Probă orală | 1 | S27 | ||
3.1.3. Libertatea presei | ||||||||
3.1.3.1. Libertatea şi res-ponsabilitatea presei | 4.4 | Dezbatere – Libertatea şi responsabi-litatea presei Realizarea unei pagini de ziar. | Declaraţia universală a drepturilor omului, Constituţia României, Un caz de încălcare a libertăţii presei prezentat de mass-media. Cele 10 principii ale jurnalistului- Munchen 24.11.1970 Timp alocat: 1 oră | Observare sistematică, Probă orală | 2 | S28 S29 | ||
3.2. Cetăţenia şi practi-cile democratice | ||||||||
3.2.1. Societatea civilă şi iniţiativele cetăţeneşti | 2.6 | Precizarea conceptului de societate civilă, Identificarea rolului societăţii civile în influenţarea deciziilor guvernamentale, Exerciţii pe echipe de luare a deciziei, de propunere sau alegere a unei strategii de rezolvare a unei probleme | Activitate în echipă, Articole selectate din presa scrisă cu exemple de iniţiativă din partea societăţii civile. Timp alocat: 1 oră | Observare sistematică, Probă orală, Temă de lucru în clasă (ex. 2, 3 pag.63) | 1 | S30 | ||
3.2.2 Dreptul de asociere Partidele politice | 3.2 | Să identifice principalele partide politice din România, Realizarea statutului unui partid politic | Constituţia României Activitate în echipă Timp alocat: 1 oră | Probă orală, Temă de lucru în clasă (ex. 1, 3 pag 66) | 1 | S31 | ||
3.2.3. Alegerile şi votul | 1.4 | Să identifice caracteristicile votului, Să ia cunoştiinţă de sistemul electoral din România Sondaj de opinie, | Constituţia României Activitate frontală pentru dezbaterea unor situaţii controversate Timp alocat: 1 oră | Probă orală, Observare siste-matică | 1 | S32 S33 | ||
Recapitulare: Instituţii şi practici democratice | 5.3 5.4 | Prezentarea portofoliilor | Constituţia României Timp alocat: 1 oră | Evaluare sumativă Eseu: „Nimeni nu e mai presus de lege” | 3 | S34 S36 | ||